Renovatie zonder rommel
Je moeder zei vroeger altijd dat je je troep moest opruimen. In je volwassen leven leer je waarom. Namelijk om het overzicht niet kwijt te raken. Dat is zeker tijdens renovatieklussen erg belangrijk. Om zoveel mogelijk belemmeringen in de kiem te smoren, is het zaak om je werkomgeving zo netjes mogelijk te houden. Met onderstaande tips moet dat zeker gaan lukken. Schep orde in de chaos!
1: Goed begonnen, half gewonnen
Je zult door de bomen het bos kunnen blijven zien als je orde op zaken stelt vóórdat je begint met klussen. Dat lijkt zo simpel en overduidelijk maar in de praktijk wordt het veelvuldig vergeten. Zorg er daarom voor dat je precies weet wat je gaat doen, in welke volgorde en dat je alle benodigde gereedschappen en materialen in huis hebt. Op die manier kun je in één stuk doorwerken aan je renovatie zonder onnodige onderbrekingen.
2: Een goeie structuur is niet duur
Gebruik vaste plekken voor verschillende gereedschappen en materialen, zodat je gemakkelijk alles terug kunt vinden. Denk ook aan de tijdelijke opslag van je afval. Voor de grote klussen kun je hiervoor het beste een container huren. Deze afvalbakken zijn in verschillende formaten verkrijgbaar en voor een diverse inhoud. Bekijk daarom goed welke afvalstromen je kwijt wilt en pas de te huren container hierop aan. Met zo’n handige afvalbak heb je altijd voldoende ruimte om verder te werken!
3: Jouw werkplek verdient een schoonheidsprijs
Althans, dat zou wel moeten. Zodra er ook maar even tijd en ruimte is om schoon te maken, is het verstandig deze kans direct aan te grijpen. Restafval kan in de daarvoor bestemde zakken en bakken, stof en zaagsel gaat direct de stofzuiger in en ook een bezem is uiteraard geen overbodige luxe. Je wilt tijdens het klussen ook niet struikelen over zwerfafval, toch? Onderschat daarom niet het belang van een tussentijdse schoonmaakbeurt.
4: Zoek dekking!
Of eigenlijk; zorg voor dekking. Tenminste, als in de ruimte waarin je klust kostbaar meubilair staat, wil je dit van tevoren natuurlijk graag beschermen tegen stof en schade. Ook als het in een aangrenzende kamer staat, kun je niet voorzichtig genoeg zijn. Gebruik hiervoor grote dekens of plastic zielen. Om helemaal zeker te zijn van je zaak kun je ook de huur van een opslagcontainer overwegen. Hierin staan je meubelen en andere kostbaarheden altijd veilig.
5: Maak ruim baan!
Om terug te komen op structuur en organisatie; zorg ervoor dat materialen en gereedschappen die je op het moment niet gebruikt ook niet in de weg liggen. Houd je hier geen rekening mee, dan ontaardt je werkplek al snel in een enorme chaos en moet je voorzichtig rondlopen om niet je nek of een ander cruciaal lichaamsonderdeel te breken. Creëer overzicht en behoud het!