Een uitje naar online woonboulevards
Het zijn niet alleen de mensen die net een huis heben gekocht of betrokken, die er vaak komen. Vooral vrouwen willen nogal eens de neiging hebben om in de avonduren rustig naast hun partner te zitten, om zich heen te kijken en vervolgens te besluiten dat de woonkamer toch heel anders moet worden ingericht. Hun partner mompelt en zucht wat, maar uiteindelijk plannen ze in het weekend toch die trip naar een woonboulevard, net als zoveel anderen. En eenmaal aangekomen krijgt ook hun partner ineens de geest.
©istock.com/phototropic
Tegenwoordig hoeft dat niet meer. Geen kilometers afleggen, minutenlang een parkeerplek zoeken omdat half Nederland dit weekend hetzelfde idee had. Steeds meer meubelen en woonaccessoires kun je zonder moeite online bestellen. Het is natuurlijk wel een feit dat je online je meubels niet kunt uitproberen, de kwaliteit kunt voelen en de details bestuderen. Dit zijn allemaal wel zaken die bij een consulment de koopbeslissing beïnvloeden.
Slimme online leveranciers onderkennen dit en spelen ermee. Steeds meer webshops geven hun consumenten beter beeldmateriaal, waarbij ze op de details kunnen inzomen of zelfs een 360 gradenbeeld kunnen krijgen. Een zo getrouw mogelijke weergave van de echte situatie. Daarnaast bieden ze hun meubels en accessoires vaak aan in inspirerende en stijlvol samengestelde voorbeeldinterieurs, zoals Ikea bijvoorbeeld ook in zijn fysieke winkels doet. Als ze dan ook nog regelmatig een blog op hun site plaatsen met tips, trucs en achtergrondverhalen over hun design, is de kans groter dat ze bij hun klanten een positief gevoel opwekken. Met woord en beeld als vervanging van de live ervaring, kunnen ze het verschil duidelijk maken vergeleken met leveranciers die alleen losse producten aanbieden.
Daarnaast is het uiterst belangrijk dat ze investeren in duidelijke communicatie en service. Met een schappelijk retourbeleid, omdat meubels en accessoires in werkelijkheid toch tegen kunnen vallen als je ze niet van tevoren hebt uitgeprobeerd, ondervangen ze bij hun klanten veel twijfels. Duidelijke communicatie over de status van de verzending, het kunnen maken van een leverafspraak die gedetailleerder is dan "ergens tussen 10.00 uur en 18.00 uur", ook dit draagt bij aan een toenemende acceptatie om ook dit soort goederen online te bestellen.
Veel online leveranciers van kleding hebben hun assortiment uitgebreid met woontextiel en meubilair. Bij winkels als Bonprix of Zalando kun je al heel lang voor meer terecht dan alleen maar kleding en schoenen. De toekomat ligt bij ondernemingen als Westwing, die goed doorhebben wat de moderne consument aan service verwacht. En het resultaat? Steeds meer mensen brengen hun weekenden online door, in plaats van het traditionele bezoekje aan een woonboulevard.